Kemasyhuran dan nama besar Syeikh Nawawi al-Bantani kiranya sudah tidak
perlu diragukan lagi. Melalui karya-karyanya, kira-kira mencapai 200-an
kitab, ulama kelahiran Kampung Tanara, Serang, Banten, 1815 M ini telah
membuktikan kepada dunia Islam akan ketangguhan ilmu ulama-ulama
Indonesia.
Para ulama di lingkungan Masjidil Haram sangat hormat kepada
kealimannya. Bahkan ketika Syeikh Nawawi berhasil menyelesaikan karyanya
Tafsir Marah Labid, para ulama Mekkah serta merta memberikan
penghormatan tertinggi kepadanya. Pada hari yang telah ditentukan para
ulama Mekah dari berbagai penjuru dunia mengarak Syeikh Nawawi
mengelilingi Ka`bah sebanyak tujuh kali sebagai bukti penghormatan
mereka atas karya monumentalnya itu.
Nama Imam Nawawi begitu dominan, terutama dalam lingkungan ulama-ulama
Syafi'iyah. Beliau sangat terkenal kerana banyak karangannya yang dikaji
pada setiap zaman dari dahulu sampai sekarang. Nama ini adalah milik
Muhyiddin Abu Zakaria Yahya bin Syirfu an-Nawawi yang dilahirkan di Nawa
sebuah distrik di Damaskus Syiria pada bulan Muharram tahun 631 H.
Pada penghujung abad ke-18 lahir pula seseorang yang bernama Nawawi di
Tanara, Banten. Nama lengkapnya adalah Syeikh Muhammad Nawawi bin Umar
ibnu Arabi bin Ali al-Jawi al-Bantani. Anak sulung seorang ulama Banten,
lahir pada tahun 1230 H/1814 M di Banten dan wafat di Mekah tahun 1314
Hijrah/1897 Masehi.
Ketika kecil, sempat belajar kepada ayahnya sendiri, kemudian memiliki
kesempatan belajar ke tanah suci. Datang ke Mekah dalam usia 15 tahun
dan meneruskan pelajarannya ke Syam (Syiria) dan Mesir. Tidak diketahui
secara pasti, berapa lama Imam Nawawi mengembara keluar dari Mekah
kerana menuntut ilmu hingga kembali lagi ke Mekah. Keseluruhan masa
tinggal di Mekah dari mulai belajar, mengajar dan mengarang hingga
sampai kemuncak kemasyhurannya lebih dari setengah abad lamanya.
Karena Syeikh Nawawi yang lahir di Banten ini juga memiliki kelebihan
yang sangat hebat dalam dunia keulamaan melalui karya-karya tulisnya,
maka kemudian ia diberi gelar Imam Nawawi kedua (Nawawi ats-Tsani).
Orang pertama memberi gelar ini adalah Syeikh Wan Ahmad bin Muhammad
Zain al-Fathani. Gelar ini akhirnya diikuti oleh semua orang yang
menulis riwayat ulama asal dari Banten ini. Sekian banyak ulama dunia
Islam sejak sesudah Imam Nawawi pertama, Muhyiddin Abu Zakaria Yahya bin
Syirfu (wafat 676 Hijrah/1277 Masehi) hingga saat ini, belum pernah ada
orang lain yang mendapat gelaran Imam Nawawi kedua, kecuali Syeikh
Nawawi yang kelahiran Banten (Imam Nawawi al-Bantani).
Meskipun demikian masyhurnya nama Nawawi al-Bantani, namun Beiau adalah
sosok pribadi yang sangat tawadhu’. Terbukti kemudian, meskipun Syeikh
Nawawi al-Bantani diakui alim dalam semua bidang ilmu keislaman, namun
dalam dunia tarekat para sufi, tidak pernah diketahui Beliau pernah
membaiat seorang murid pun untuk menjadi pengikut thariqah. Hal ini
dikarenakan, Syeikh Ahmad Khathib Sambas (Kalimantan), guru Thariqah
Syeikh Nawawi al-Bantani, tidak melantiknya sebagai seorang mursyid
Thariqat Qadiriyah-Naqsyabandiyah. Sedangkan yang dilantik ialah Syeikh
Abdul Karim al-Bantani, sepupu Syeikh Nawawi al-Bantani, yang sama-sama
menerima thariqat itu dari Syeikh Ahmad Khathib Sambas. Tidak diketahui
secara pasti penyebab Nawawi al-Bantani tidak dibaiat sebagai Mursyid.
Syeikh Nawawi al-Bantani sangat mematuhi peraturan, sehingga Beliau
tidak pernah mentawajuh/membai'ah (melantik) seorang pun di antara para
muridnya, walaupun sangat banyak di antara mereka yang menginginkan
untuk menjalankan amalan-amalan thariqah.
Guru-gurunya
Di Mekah Syeikh Nawawi al-Bantani belajar kepada beberapa ulama terkenal
pada zaman itu, di antara mereka yang dapat dicatat adalah sebagai
berikut: Syeikh Ahmad an-Nahrawi, Syeikh Ahmad ad-Dimyati, Syeikh
Muhammad Khathib Duma al-Hanbali, Syeikh Muhammad bin Sulaiman Hasbullah
al-Maliki, Syeikh Zainuddin Aceh, Syeikh Ahmad Khathib Sambas, Syeikh
Syihabuddin, Syeikh Abdul Ghani Bima, Syeikh Abdul Hamid Daghastani,
Syeikh Yusuf Sunbulawani, Syeikhah Fatimah binti Syeikh Abdus Shamad
al-Falimbani, Syeikh Yusuf bin Arsyad al-Banjari, Syeikh Abdus Shamad
bin Abdur Rahman al-Falimbani, Syeikh Mahmud Kinan al-Falimbani, Syeikh
Aqib bin Hasanuddin al-Falimbani dan lain-lain.
Murid-muridnya
Syeikh Nawawi al-Bantani mengajar di Masjidil Haram menggunakan bahasa
Jawa dan Sunda ketika memberi keterangan terjemahan kitab-kitab bahasa
Arab.
Murid-muridnya yang berasal-dari Nusantara banyak sekali yang kemudian
menjadi ulama terkenal. Di antara mereka ialah, Kiai Haji Hasyim Asy'ari
Tebuireng, Jawa Timur; Kiai Haji Raden Asnawi Kudus, Jawa Tengah; Kiai
Haji Tubagus Muhammad Asnawi Caringin, Banten; Syeikh Muhammad Zainuddin
bin Badawi as-Sumbawi (Sumba, Nusa Tenggara); Syeikh Abdus Satar bin
Abdul Wahhab as-Shidqi al-Makki, Sayid Ali bin Ali al-Habsyi al-Madani
dan lain-lain. Tok Kelaba al-Fathani juga mengaku menerima satu amalan
wirid dari Syeikh Abdul Qadir bin Mustafa al-Fathani yang diterima dari
Syeikh Nawawi al-Bantani.
Salah seorang cucunya, yang mendapat pendidikan sepenuhnya dari nawawi
al-Bantani adalah Syeikh Abdul Haq bin Abdul Hannan al-Jawi al-Bantani
(1285 H./1868 M.- 1324 H./1906 M.). Banyak pula murid Syeikh Nawawi
al-Bantani yang memimpin secara langsung barisan jihad di Cilegon
melawan penjajahan Belanda pada tahun 1888 Masehi. Di antara mereka yang
dianggap sebagai pemimpin perlawanan Perjuangan di Cilegon ialah Haji
Wasit, Haji Abdur Rahman, Haji Haris, Haji Arsyad Thawil, Haji Arsyad
Qasir, Haji Aqib dan Tubagus Haji Ismail. Para ulama pejuang bangsa ini
adalah murid Syeikh Nawawi al-Bantani yang dikader di Mekkah.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar